CILINDRO
ROSSO FUOCO IN B/N
BRUCIARE DENTRO
IMMAGINI DI FIAMME
“Così (la morte) si accalorò e dal suo sudore nacque il fuoco; dividendosi in tre parti (fuoco vento sole) il suo soffio vitale si estese in modo triplice”.
Tratto da un passo di Brihadâranyaka Upanishad citato in M. Schneider, Il Significato della musica, Rusconi, Milano 1996, p. 22
fuoco (ignis)
focus/ara
“focus enim ignis est”
bruciare dentro/angoscia
Q
suono ‘soffiato’ ascendente
manipolazione di voci campionate
32 misure
CYLINDER
RED FIRE IN B / W
BURNING INSIDE
IMAGES OF FLAMES
“So (death) heated and from its sweat fire was born; dividing it into three parts (fire wind sun) its breath was three-folded”
Taken from a passage by Brihadaranyaka Upanishad quoted in M. Schneider, The Meaning of music, Rusconi, Milan 1996, p. 22
fire (ignis)
focus / ara
“focus enim ignis east”
burning inside / anxiety
Q
sound ‘blown’ ascending
manipulation of sampled voices
32 measures
CUBO
IN/CUBO
GRIDO MUTO CONTRO IL NUCLEARE CONTRO LA GUERRA
cubo:”poliedro regolare con sei facce quadrate uguali”.
(a.v. 1519 Leonardo)
“E’ triste, ma purtroppo vero che l’uomo non impara nulla dalla storia”.
C.G. Jung – La sincronicità Bollati Boringhieri – Torino 1980 p. 48
“Me sè del todo indigno de opinar en materia politica, pero tal vez me sea perdonado añadir que descreo de la democracia, este curioso abuso de la estadistica”.
J.L. Borges, dal prologo a La moneta di ferro, 1976
64 misure
b.p.m. = 60
Il Rama Cymbal simboleggia l’inizio di un nuovo ciclo: guerra / fine dei soldi / pace(?)
Temple Chime / War Drum
bar 32: Grido muto Bb CC Bb
Solido n. 1 (Cubo: Tav.1 e 2)
Scheda tecnica
Dimensioni (H,L,P), m. 6x6xl2
Superficie in pianta (escluso scivolo in cemento), mq. 72
Tempo di assemblaggio stimato in ore 4
Componenti
Montanti in legno, 5.96×0.35×0.35 n.4
Traverse in legno tipo l, 0.35×0.20×4.76 n.16
Traverse in legno tipo 2, 0.35×0.20×5.96 n.3
Tavole di rivestimento e pavimentazione in legno di abete grezzo 3.00×0.50×0.04 n.132
Elementi metallici di collegamento a 2 piastre (kg.30 ) n.32
Elementi metallici di collegamento ad 1 piastra (kg. 24) n.32
Bulloni 12 n.32
Vitoni 12 n.528
Tiranti in acciaio da m. 7.5 con e tenditore e attacchi n.4
CUBE
IN / CUBE
SILENT CRY AGAINST NUCLEAR AGAINST WAR
cube “regular polyhedron with six square sides equal.”
(a.v. 1519 Leonardo Da Vinci)
“It’s sad, but unfortunately true, that men learn nothing from history.”
C.G. Jung – Synchronicity Basic Books – Torino 1980 p. 48th
“To me is utterly unworthy commenting on political issues, but perhaps i’ll be forgiven add that I don’t believe in democracy, this curious abuse of statistics”
J.L. Borges, from the prologue to The iron coin, 1976
64 measures
b.p.m. = 60
The Cymbal Rama symbolizes the beginning of a new cycle: war / money order / peace (?)
Temple Chime / War Drum
bar 32: Silent Scream Bb Bb CC
Solid n. 1 (Cube: Table 1 and 2)
Datasheet
Dimensions (H, L, P), m. 6x6xl2
Floor area (excluding slide concrete), sm. 72
Assembly time estimated at 4 o’clock
components
Wooden posts, 4 5.96×0.35×0.35
Traverse the wooden type, 0.35×0.20×4.76 16
Wooden sleepers type 2 0.35×0.20×5.96 3
Planking and wood flooring pine raw 3.00×0.50×0.04 132
Metal parts connected to two plates (kg.30) 32
Metal parts connected to one plate (kg. 24) 32
Bolts 12 32
Vitoni 12 528
Steel rods from m. 7.5 with 4 attacks and tensioner
Bituminous sqm. 36th
CUBO IN/CUBO – GRIDO MUTO CONTRO IL NUCLEARE CONTRO LA GUERRA
PIRAMIDE ETERNITA’
FOTO/SFERA – INCONSISTENZA
PARALLELEPIPEDO – PARALLELE – PERDERSI TRONCHI D’ALBERO
CILINDRO – ROSSO FUOCO IN B/N – BRUCIARE DENTRO – IMMAGINI DI FIAMME
MAREE – SOFFOCAMENTO
Del
Vedere / guardare
ascoltare / udire
“Il vero saggio ode con gli occhi e gode con le orecchie”
Proverbio Cinese
“L’orecchio è un intermediario, l’occhio un amante all’unisono con l’amato; l’occhio ha il tripudio, l’orecchio ha le parole che lo promettono; l’udire trasforma la qualità il vedere muta l’essenza”.
Scelalleddin Rumi Mathnauvi II, 858
CUBE IN / CUBE – SILENT CRY AGAINST NUCLEAR AGAINST WAR
PYRAMID ETERNITY
PHOTO / BALL – INCONSISTENCY
PARALLELEPIPED – PARALLEL – LOST BETWEEN TREES TRUNKS
CYLINDER – RED FIRE IN B / W – BURN IN – IMAGES OF FLAMES
TIDES – CHOKING
of
Seeing / watching
listening / hearing
“The truly wise hear with the eyes and gets pleased with the ears”
Chinese Proverb
“The ear is an intermediary, the eye is a lover synchronized with the beloved; the eye has the blaze, the ear has the words of the promise; hearing transforms the quality, seeing changes the essence “.
Scelalleddin Rumi Mathnauvi II, 858
PRISMA
MAREE
SOFFOCAMENTO
“Il mare mantiene uno stretto legame simbolico con il caos primigenio (con quanto insomma precede la forma). Nell’immagine oleografica del mare come negazione di ogni confine c’è indubbiamente una grande verità: al di là dell’orizzonte lo spazio marino continua.
(…)
Potremmo dire che il mare, luogo senza confini, non ha una identità. Al contrario l’onda – una singola onda – che si avvicina alla costa ha una forma circoscrivibile. E’ qualcosa di definibile che sta emergendo da uno sfondo indifferenziato. L’onda che avanza verso la costa segue inoltre un’unica direzione. Al contrario è il mare inteso come luogo senza confini, come Tutto onnicompresivo, ha in se infinite direzioni possibili”.
A. Fusè, “L’acqua, il suono”, in Sonus, Fascicolo 12 (Anno 6 Numero 1)
MARE VIRTUALE
elaborazione di 4 forme d’onda sintetizzate
M
b.p.m. = 50
1) L64 rev 60; 2) L32 rev 120; 3) R32 rev 120; R64 rev 60
TRIPLE TAP DELAY
DELAYC 2/4 DELAYL 1/4 DELAYR 1/4
Low Gain 0 Hi Gain 0 Balance D50: 50E Level 60
PERFORM REVERB
Type: HALL1 Time: 126 Lev: 127 Fbk: 0 HF Damp: 6300
PRISMA
TIDES
CHOKING
“Sea keeps a close symbolic link with the original chaos (above the form). In the pictured holographic sea as a negation of every boundary there is certainly a great truth: beyond the horizon, marine space continues .
(…)
We could say that the sea, a place without borders, has no identity. But the wave – a single wave – which is close to the coast, has a circumscribed form. It ‘s something definable that is emerging from an undifferentiated background. The wave that moves towards the coast also follows one direction. On the contrary the sea a place without borders, that knows everything, and has as infinite directions as possible. “
A. Fusè, “The water, the sound”, in Sonus, Issue 12 (Year 6 Issue 1)
VIRTUAL SEA
processing of 4 waveforms synthesized
M
b.p.m. = 50
1) L64 rev 60; 2) L32 rev 120; 3) R32 rev 120, rev 60 R64
TRIPLE TAP DELAY
DELAYC 2/4 DelayL 1/4 DelayR 1/4
Hi Gain Low Gain 0 0 Balance D50: 50E Level 60
PERFORM REVERB
Type: HALL1 Time: 126 Lev: 127 Fbk: 0 HF Damp: 6300
PARALLELEPIPEDO
PARALLELE
PERDERSI
TRONCHI D’ALBERO
“…mi ritrovai per una selva oscura
che la dritta via era smarrita”
Dante
“Per il selvaggio il mondo è generalmente animato, e alberi e piante non fanno eccezione alla regola. Egli ritiene che posseggano un’anima e si comporta di conseguenza”.
J.G. Frazer, Il ramo d’oro. Newton Compton p.141
“Miracle, bird or golden handiwork,
More miracle than bird or handiwork,
Planted on the star lit-golden bough,
Can like the cocks of Hades crow,
Or, by the moon embittered, scorn aloud,
In glory of changeless metal,
Common bird of petal,
And all complexities of mire or blood”.
W.B. Yeats, Byzantinum
M
4 linee melodiche
elaborazioni efx country
suono degli alberi scossi dal vento manipolato in tempo reale
PARALLELEPIPED
PARALLEL
LOST
TREES TRUNKS
“… I found myself in a dark wood
for the straight way was lost “
Dante
“To the wild man the world is generally animated, and trees and plants are no exception to the rule. He believes they have a soul and behaves accordingly.”
J.G. Frazer, The Golden Bough. Newton Compton p.141
“Miracle, bird or golden handiwork,
More miracle than bird or handiwork,
Planted on the star lit-golden bough,
Can like the cocks of Hades crow,
Or, by the moon embittered, scorn aloud,
In glory of changeless metal,
Common bird of petal,
And all complexities of mire or blood”.
W.B. Yeats, Byzantinum
M
4 melodic lines
processing efx country
sound of the trees shaken by the wind manipulated in real time
PIRAMIDE
ETERNITA’
“Formata da triangoli innalzati su una base quadrata e riuniti per la punta, che non proietta alcuna ombra a mezzogiorno quando il sole è allo zenith, la piramide si collega al simbolismo dei numeri. La moltiplicazione di 3 per 4 dà 12, numero zodiacali; l’addizione di 3 più 4 dà 7, numero cosmico. Per l’assenza di ombra essa raffigurava la purezza dell’anima del fedele tanto saggio e perseverante da aver superato l’una dopo l’altra, le dodici porte dell’iniziazione, ai misteri di Osiride”.
R. Galles, Il simbolismo dell’arte religiosa Arkeios, Roma 1993, p. 19
“… nella parola ci sono , timbro e soffio. Il suono fa si che la parola venga udita. Il timbro fa si che venga intesa, il soffio la conduce al suo fine.
Nel suono riconosco il Padre, che con potenza invisibile, rivela ogni cosa; nel timbro il Figlio, che è mirabilmente generato dal Padre, nel soffio lo Spirito Santo, che procura la dolcezza in essi. Come dunque le tre cose si trovano in una parola, così è la sublime Trinità nella sua eccelsa unità”.
Hildegarde von Bingen, Scivias
“La corrispondenza musicale è con la prima nota generata, nel tono minore o maggiore, a distanza di un’ottava. Quella geometrica con l’estensione del punto: la linea. Il rapporto fra unità e dualità illustra ancora la trinità. La nota generatrice in se è il Padre; la stessa un ottava sopra è il Figlio; l’intervallo lo Spirito Santo”.
E. Zolla, I mistici dell’occidente Rizzoli, Milano 1976 pp. 75
Elaborazione al computer del brano Super flumina di Babylonis di Orlando di Lasso.
b.p.m. = 30
4 linee melodiche: L64, L32, R32, R64
PYRAMID
ETERNITY
“The pyramid is formed by triangles raised on a square base and gathered on the tip, it casts no shadow at midday when the sun is at its zenith, and it is connected to the symbolism of numbers. Multiplication of 3 by 4 is 12, zodiac number; the addition of 3 plus 4 gives 7, cosmic number. Due to the lack of shade it represents the purity of the soul of the faithful and persevering one, so wise to pass one after the other the twelve gates of initiation, the mysteries of Osiris. “
R. Wales, The symbolism of religious Arkeios, Roma 1993, p. 19th
“… in the word there are tone and breath. The sound makes the word heard. Tone makes it understood, the breath brings it to its end.
In the sound I recognize the Father, who reveals everything with invisible power; the tone is in the Son, who is admirably begotten from the Father, in the breath the Holy Spirit, which gives the sweetness in them. As there are three things in a word, so is the sublime Trinity in its sublime unity.”
Hildegarde von Bingen, Scivias
“The match is the first musical note generated in minor or major, an octave apart. Geometric That the extension of the point: the line. The relation between unity and duality again illustrates the trinity. Generating Note itself is the Father, the same one octave above is the Son; interval Holy Spirit. “
E. Zolla, The mystics of the West Rizzoli, Milan 1976 pp. 75th
Computer processing of the song Super flumina Babylonis by Orlando di Lasso.
b.p.m. = 30
4 melodic lines: L64, L32, R32, R64
SFERA
FOTO/SFERA
INCONSISTENZA
NUVOLE
sfera: “solido geometrico i cui punti hanno, da un punto fisso detto centro, distanza non superiore ad un punto dato detto raggio”.
(1545 – G.B. Gelli)
musica mundana
musica humana
musica instrumentalis
nùbe. Lat. nube (m) da una radice indeur. che indica “coprire”.
La nuovola nasce, prende forma si dissolve.
32 misure
loop (tutto ritorna)
b.p.m. = 50
BALL
PHOTO / BALL
INCONSISTENCY
CLOUDS
sphere, “geometric solid whose points have, from a fixed point called the center, distance no greater than a given point named radius.”
(1545 – G.B. Gelli)
Mundana music
Humana music
Instrumentalis music
cloud, sidewardly cloud (m) from a root which means “cover”.
The little cloud is born, takes shape and it dissolves.
32 measures
loop (all returns)
b.p.m. = 50